megújulóenergia piac 2022

A 2022-es megújulóenergia-piac az elmúlt évtizedek legnehezebb körülményeivel néz szembe, ami a globális klímacélok és a vállalati megújulóenergia-kötelezettségek kisiklásával fenyeget.

A növekvő költségek az egymáshoz közeledő tényezők eredménye, beleértve a kulcsfontosságú nyersanyagok csökkenő készleteit, a változó logisztikai és szállítási költségeket, valamint az instabil munkaerőpiacot. Itt található a megújuló energiaforrásokat jelenleg befolyásoló legnagyobb tényezők bontása.

2022-es ágazati kihívások

Nyersanyagok: Csökkenő készletek a kereslet növekedésével

A Rystad Energy friss jelentése szerint a növekvő nyersanyagárak késleltethetik vagy akár meg is szüntethetik a közüzemi méretű napelemek kiépítését világszerte. A poliszilícium költségeinek jelentős növekedése, valamint az acél, alumínium és egyéb alkatrészek emelkedése mind szerepet játszik.

A kínai áramkimaradások, amelyeket az adott ország áramszabályozása okoz, jelentős hatással lehet a nyersanyagárakra. A rendelkezésre álló energia hiánya hatással volt Kína acél- és alumíniumtermelésére. Mindkét fém szükséges a napelemek és a szélturbinák gyártásához. Kína volt a legnagyobb acél- és alumíniumexportőr 2020-ban világszerte. A napelemek gyártásában is használt magnézium szintén érintett.

A termelés visszaesése a kereslet növekedésével párhuzamosan következett be. A SEIA (Solar Energy Industries Association) szerint az Egyesült Államok 2020-as napenergia-kapacitása 43%-kal nőtt az előző évhez képest. Eközben más iparágakban, például az élelmiszergyártásban is nőtt a kereslet ugyanazon nyersanyagok iránt. Ez a költségek megugrásához vezetett, mivel az iparágak gyártói alternatív forrásokat keresnek. Az Egyesült Államok és az EU között nemrégiben létrejött megállapodás azonban az EU-ban olvasztott acél és alumínium egy részére vonatkozó vámok megszüntetéséről segíthet az acél és az alumínium iparága számára az árak csökkentésében.

Ezenkívül a szoláris inverterekhez és az akkumulátortárolókhoz szükséges félvezetőket is súlyosan érintette a globális chiphiány . Ez a hiány azt jelzi, hogy 2022-ig folytatódik.

Növekvő fuvarköltségek, kevesebb hely

A kikötők mindenhol elakadtak a szokatlanul nagy forgalom miatt. A Los Angeles-i kikötőben még 2021. október 20-án több mint száz hajó várakozott a tengeren, a várakozási idő pedig már hetekig nyúlik. A szűk keresztmetszetek valószínűleg a jövő évben is folytatódnak. De még a beérkező rakomány lefoglalása is időt vehet igénybe. A ME Dey & Co bróker szerint 2021 szeptemberére a beérkező óceáni szállítmányok négy-nyolc hétre szóltak.

A szállítási költségek a forgalom növekedésével emelkedtek. A Szövetségi Tengerészeti Bizottság azonban a közelmúltban módosította a szabályokat, amelyek lehetővé teszik a feladók számára, hogy panaszt nyújthassanak be azokkal a fuvarozókkal szemben, akik esetleg megsértették a visszatartási és állási szabályokat, és lehetővé tette a visszatérítést vagy a visszatérítést a szállítási szabálysértésben megsérültek számára.

Eközben a hazai mozgó alkatrészeknek és anyagoknak is megvannak a maga kihívásai. A teherautók helye továbbra is korlátozott, a kikötők berakodása akár két hétig is késik. A nagyobb alkatrészek, például a pengék mozgatásának költségei jelentősen megnőttek 2019-hez képest, mivel a platós pótkocsik kereslete meghaladja a kínálatot. A CH Robinson szállító szerint október közepén a síkágyak iránti kereslet több mint kétszerese volt az országos kapacitásnak.

Ezen túlmenően a tengeri szélenergiának megvannak a maga szállítási problémái, amelyek részben abból adódnak, hogy nincsenek olyan hajók, amelyek alkalmasak a mai nagyobb alkatrészek telepítésére. Például az Egyesült Államoknak jelenleg négy elég nagy hajója van ahhoz, hogy támogassa a GE Haliade-X turbináit, amelyeket az Orstead-féle Ocean Wind projektben használnak New Jersey partjainál. Ahogy egyre több offshore projekt kerül online, ez a probléma egyre hangsúlyosabb lesz.

A munkaügyi kihívások egyesek számára továbbra is fennállnak

Az American Trucking Associations új jelentése szerint a szállítmányozási ágazatnak további 80 000 sofőrre van szüksége a jelenlegi kereslet kielégítéséhez. Ami még rosszabb, a következő kilenc évben, amikor a jelenlegi járművezetők nyugdíjba vonulnak, az iparágnak becslések szerint 1 millió új munkavállalót kell toboroznia a helyükre.

Eközben a megújulóenergia-ágazat 500 000 munkahelyet teremtett világszerte 2020-ban a világjárvány hatásai ellenére, ami 4%-os növekedést jelent. Míg ezeknek az állásoknak a 13%-a megkövetelte a főiskolai vagy magasabb végzettséget, a legtöbb munkakör a tanulószerződéses gyakorlati képzésen, a szakképzésen vagy a munkahelyi oktatáson alapult.

Ennek ellenére néhány megújuló szektor gyártója nehezen talált megfelelő szakképzett munkaerőt a szükséges szakterületekre, például a hegesztésre. Ezekben az esetekben a gyártók hegesztő kobotok vagy egyéb automatizálási megoldások felé fordultak a kereslet kielégítése érdekében.

Mindennek ellenére a jövő pozitívnak tűnik

E kihívások ellenére a megújuló energia piacának jövőbeli kilátásai pozitívak. Az EIA által 2021. október 13-án közzétett rövid távú energiaügyi kilátások 6,5 GW új szél- és 18,3 GW napenergia-kapacitást jósolnak a következő évben. Az EIA arra számít, hogy 2022 negyedik negyedévére az összes energiatermelés 22%-át a megújulók teszik ki.

Emellett a vállalatok közel kétharmada tervezi, hogy a következő néhány évben növeli megújuló energia felhasználását. Ennek oka a végfelhasználók azon vágya, hogy támogassák a fenntartható gyakorlattal készült termékeket. De több vállalat is a megújuló energiaforrásokhoz folyamodik hálózati áramellátásának tartalékaként, miközben instabil időkben az energiastabilitásért küzd. És mivel sok vállalatnak vannak céljai a megújuló energia adójóváírásainak 2025-re vagy hamarabbi leállásához kötve, ösztönzik őket arra, hogy most haladjanak előre a projektekkel.

A tervezett megújuló energia bevezetésének lehetőségét a cégek és a lakosság is leginkább, a napelem által termelt energiában látja. A napelem rendszer megvásárolható 2022-ben is saját forrásból, vagy napelem pályázat segítségével állami vagy EU-s támogatásból. A napelemeket érdemes összehasonlítani a napelem lista segítségével.